|   | 
            Кариерни пътеки за младежка трудова мобилност (“Career Paths to Youth Labor Mobility” № 16.4.2.021, eMS code: ROBG – 156) по Програма Interreg V-A Румъния-България, приоритетна ос 4.  
                
              Презентация  на тема „Реформа в образователната система за преминаване от училище към  активен живот. Особености в окръг Кълъраш“ 
              Г-жа Мариана Настасе – Директор на "Център  за образователните ресурси в Кълъраш“ – със своята презентация продължи втория  ден от работната сесия на втората среща на колаборативната група по проект  „Кариерни пътеки за мобилност на младите хора“. 
               
              
               
                Тя започна експозето си с обяснението,  че Центърът за образователните ресурси в Кълъраш, съгласно чл. 99, ал. 2, закон  1/2011, е свързващо звено за предучилищно образование. Правилата за организация  и функциониране на Центъра са предмет на съответните управленски решения (OMECTS  5555 / 07.10.2011.). Съгласно Правилника за организацията и  функционирането, Центърът за образователните ресурси в Кълъраш развива следното: 
              
                - Психо-педагогически помощни услуги,  училищно и професионално ориентиране, осигурено чрез окръжните центрове и чрез  училището за психо-педагогическа помощ;
 
                - Логопедични терапевтични услуги,  предоставяни чрез междуучилищни логопедични центрове и офиси;
 
                - Ориентация / преориентация от  специалното училище към масовото училище и обратно, чрез училищната и  професионална консултантска комисия, по предложение на училището и  професионална оценка на ориентираната служба на Центъра за образователните  ресурси, въз основа на разпоредбите на чл. 54 параграф (2) от Закона 1/2011;
 
                - Услуги за училищно посредничество,  предоставяни от училищни посредници;
 
                - Консултантски услуги за приобщаващо  образование, осигурени от центрове за приобщаване;
 
                - Обучителни услуги чрез партньорства с  институции, оправомощени да осигуряват първоначално обучение, съгласно рамкови  споразумения, въз основа на разпоредбите на чл. 239 ал. (2) - (4) от Закон №.  1/2011;
 
                - Информационни и консултантски услуги за  учители, деца, родители и други членове на общността;
 
                - Консултиране и предотвратяване на  младежката престъпност и преди брака.
 
               
              Г-жа Мариана Настасе продължи с  обяснението, че от услугите на Центъра за образователните ресурси се възползват: 
              
                - Деца, ученици и млади хора;
 
                - Родители или законни настойници на деца;
 
                - Служители, заети в учебни заведения или  други институции, работещи по детски въпроси;
 
                - Членове на местната общност.
 
               
              В продължението на еьспозето си Г-жа Мариана  Настасе  засегна въпроса, че организационната  схема на Центърът за образователните ресурси в Кълъраш се състои от 47  длъжности, разпределени по следния начин: 
              
                - Педагогически кадри – 39;
 
                - Помощни педагогически кадри – 6;
 
                - Непедагогически кадри – 2.
 
               
              След това Г-жа Мариана Настасе се спря  върху някои аспекти от дейността на училищата в областта на  психопедагогическата помощ като посочи организираните мероприятия: 
              
                - Програма „Професия“ (Jobs); 
 
                - Програма "Как се чувствате в  обувките на друг?";
 
                - Образователен проект „Добрият гражданин  е активен, информиран, отговорен“;
 
                - Панаир за образователни търгове 2017;
 
                - Ръководство за училище и професионално  ориентиране "Да бъдеш наясно".
 
               
              Всички отделни позиция Г-жа Мариана  Настасе илюстрира с богата колекция от снимков материал.  
                В последствие Г-жа Настасе продължи  своята презентация с „Анализ на намеренията за личностно развитие“. 
                В резюмето си тя сподели, че докладът  представя резултатите от проучване, проведено в гимназиите в окръг Кълъраш, за  да се оцени възможността за образование на възпитаниците им. Тя посочи, че изследването  е проведено с 630 ученици от 12 клас на 7 гимназии в Кълърашска област, в  периода между март и април 2017 г. При това въпросникът има за цел да  идентифицира вариантите на Университета за агрономични и ветеринарни медицина в  Букурещ, след оценка на предложенията за университетско образование от страна  на студентите. Г-жа Мариана Настасе посочи, че 96,7% от студентите изразяват  намерението си да продължат обучението си във висшето образование, като повечето  от тях продължават традицията от предходни години, насочена към икономическото  образование (съответно 31%). При това търсенето на Университета по  агрономически и ветеринарни медицина в Букурещ представлява 27% от търсенето на  държавно образование, като повечето от кандидатурите идват от селскостопански и  икономически гимназии. 
                Във въведението си Г-жа Марина Настасе  пососчи, че завършването на факултета е необходимо условие в контекста на  желанието на ЕС да има икономика, основана на знанието, по този начин съответно  работна сила с високо ниво на образование, способна да се справи с  конкуренцията в един общ пазар. Тя подчерта твърдението, че високото ниво на  образование се свързва на микро ниво с шанса за получаване на по-високи доходи  и на макро ниво с висока степен на икономическо развитие (Джонстоун и Маркучи,  2010). Както и, че мотивационните аспекти и отношението към училището в  контекста на интернет конкуренцията като средство за информация заедно формират  само едно измерение, което обяснява училищните постижения и желанието на  завършващите да продължат обучението (Cummings, William K., 2007). 
                Г-жа Мариана Настасе подчерта, че основната  цел на това изследване е да се идентифицират ключовите фактори, които биха  могли да бъдат взети предвид при обсъждането на политиките в областта на  образованието относно достъпа и равнопоставеността на университетско ниво и  насърчаването на младите хора да продължат усилията си за завършване на бакалавърски  и магистърски програми. Г-жа Настасе сподели, че Европейските политики в  областта на образованието и заетостта подчертават необходимостта от  продължаване на обучението за възможно най-много млади хора и това е  единственият начин за изграждане на икономика, основана на знанието (Rothman,  Sheldon, 2011). В Румъния броят на студентите непрекъснато намалява както вследствие  на липсата на интерес от страна на младите хора към висшето образование, така и  на ниския брой, завършилите висши училища, които полагат държавен изпит. 
                Г-жа Мариана Настасе се спря върху  материала и методиката, използвани в аналаиза на настоящия проблем. Тя сподели,  че като се започне от хипотезата, че образователните или трудовите възможности  на завършилите висше образование са повлияни от сегашния социално-икономически  контекст, започнахме социологическото проучване, основано на въпросник, насочен  към идентифициране на факторите, които влияят върху решението на ученика да  продължи обучението си на ниво университетско образование; проучване на  възможностите на завършилите висши училища, с цел да се идентифицират  потенциалните кандидати в USAMV Букурещ.  
                Г-жа Настасе обясни,че изследването се  основава на метода на въпросника, приложен към учениците, записани в извадката.  Използваният инструмент имаше 11 затворени / полузатворени артикула и един  отворен артикул, съсредоточен върху: 
              
                - Профил на класа на учениците;
 
                - Намерението да завърши гимназия;
 
                - Източници на информация за факултета /  професията,от която те се отказват;
 
                - Мястото, където желае да продължи  обучението си;
 
                - Областта на обучение, която те изберат;
 
                - Причините за продължаване на обучението;
 
                - Критериите за избор на факултета;
 
                - Окръга / страната, в която студентът  желае да се включи след дипломирането си;
 
                - Сектора, в който желае да бъде нает;
 
                - Текущото местоживеене, материално  положение на родителите и т.н.
 
               
              След това Г-жа Мариана Настасе в своята  презентация посочи резултатите от проведената анкета като обърна внимание,че разпределението  по пол на учениците в изследователската извадка е: 47,5% момчета и 52,5%  момичета. В презентацията си тя посочва разпределението на учениците по  произход. В таблицата посочена по-долу е посочена структурата на кандидатите по  отношение на намерението да продължат обучението си: 
              
                
                  
                    | Намерение след завършване на образованието | 
                     Структура според    пола  | 
                     Структура според    местопребиваване  | 
                   
                  
                    Момичета  | 
                    Момчета  | 
                    От града  | 
                    От село  | 
                   
                  
                    Да продължи да учи  | 
                    228  | 
                    189  | 
                    229  | 
                    179  | 
                   
                  
                    Да се самонаема  | 
                    8  | 
                    15  | 
                    6  | 
                    17  | 
                   
                  
                    Да продължа обучението си и да работя по едно и    също време  | 
                      
                      95  | 
                      
                      104  | 
                      
                      103  | 
                      
                      96  | 
                   
                  
                    Общо  | 
                    331  | 
                    299  | 
                    338  | 
                    292  | 
                   
                 
               
              Г-жа Настасе посочи, че попитани за  източниците, които използват за информация, завършилите могат да избират  няколко варианта от тези, включени в анкетата. Тя подчерта, че семейството и  приятелите са основните източници на информация, въз основа на която  завършващия средно образование се стреми да вземе решение; директна промоция в  гимназията, като се позовава на образователната оферта е вторият източник на  информация; третият източник са интернет и медиите. Г-жа Настасе каза, че се  установи следната зависимост - учебните предмети във високотехнологичните  гимназии поставиха по-силен акцент върху консултациите на трети страни в  сравнение с тези в теоритичните гимназии. 
                Г-жа Мариана Настасе посочи, че що се  отнася до мястото, където биха желали да учат абсолвентите на средните училища,  Букурещският университетски център остава в предпочитанията на студентите,  следван от Университетския център в Констанца. При това повечето от тях са  ориентирани към университетски центрове, разположени близо до окръг Калараш. Г-жа  Настасе обясни, че по време на прилагането на въпросника 7.2% от анкетираните  посочват, че искат да продължат обучението си в Кълъраш, а 74% от тях искат да  работят. След това Г-жа Мариана Н. се спря върху резултатите от Таблица 2,  посочена по-долу: 
                Таблица  2. Опции за областта на обучение, в зависимост от образователния профил на  кандидата 
              
                
                  | Домейн, който е избран | 
                  Профил на завършеното образование  | 
                 
                
                  Реален  | 
                  Хуманитарен  | 
                  Услуги  | 
                  Технически  | 
                  Природни ресурси  | 
                  Други  | 
                 
                
                  Точни науки и IT  | 
                  22  | 
                  8  | 
                  1  | 
                  12  | 
                  6  | 
                  2  | 
                 
                
                  Естествени науки  | 
                  5  | 
                  4  | 
                  3  | 
                  3  | 
                  11  | 
                  1  | 
                 
                
                  Хуманитарни науки  | 
                  2  | 
                  9  | 
                  1  | 
                  2  | 
                  2  | 
                  3  | 
                 
                
                  Правни науки  | 
                  7  | 
                  13  | 
                  3  | 
                  4  | 
                  1  | 
                  1  | 
                 
                
                  Социални и политически науки  | 
                  3  | 
                  14  | 
                  6  | 
                  4  | 
                  2  | 
                  2  | 
                 
                
                  Икономически науки  | 
                  12  | 
                  10  | 
                  61  | 
                  5  | 
                  3  | 
                  -  | 
                 
                
                  Архитектура и урбанизация  | 
                  4  | 
                  6  | 
                  -  | 
                  1  | 
                  -  | 
                  -  | 
                 
                
                  Селскостопански науки и ветеринарна медицина  | 
                  11  | 
                  10  | 
                  53  | 
                  42  | 
                  51  | 
                  15  | 
                 
                
                  Университет по агрономически науки и    ветиринарна медицина - Букурешт  | 
                  11  | 
                  10  | 
                  51  | 
                  39  | 
                  46  | 
                  13  | 
                 
                
                  Инженерни науки  | 
                  13  | 
                  11  | 
                  6  | 
                  25  | 
                  3  | 
                  2  | 
                 
                
                  Управление и икономическо инженерство  | 
                  15  | 
                  6  | 
                  15  | 
                  15  | 
                  16  | 
                  5  | 
                 
                
                  Филиал Кълъраш  | 
                  6  | 
                  2  | 
                  11  | 
                  10  | 
                  11  | 
                  5  | 
                 
                
                  Военна наука и информация  | 
                  1  | 
                  1  | 
                  -  | 
                  1  | 
                  1  | 
                  1  | 
                 
                
                  Здравеопазване / Фармация / Стоматология  | 
                  9  | 
                  7  | 
                  -  | 
                  -  | 
                  1  | 
                  -  | 
                 
                
                  Педагогика / Психология  | 
                  2  | 
                  11  | 
                  2  | 
                  1  | 
                  3  | 
                  2  | 
                 
                
                  Други  | 
                  2  | 
                  5  | 
                  -  | 
                  3  | 
                  4  | 
                  2  | 
                 
                
                  Общо  | 
                  108  | 
                  115  | 
                  149  | 
                  118  | 
                  104  | 
                  36  | 
                 
               
              Г-жа Мариана Настасе подробно обясни, че  анализът на областта на учебните възможности според пола на субектите подчертава  факта, че момичетата са по-привлечени от икономическите, правните,  хуманитарните, а момчетата са по-скоро занимаващи се с ИТ, инженеринг и  обществена безопасност. Тя сподели, че е изненадващо студентите в технологичния  сектор да искат да следват в областта на икономическите науки (22.8%),  отколкото в областта на инженерните науки (12.5%). Г-жа Настасе изказа  предположение, че първо 41.1% от учащите се в профила на услугите (част от  технологичния бранш) се интересуват от следване в областта на икономическа  наука. И второ, че кризата в икономическите отраслизасилва необходимостта от  инженери в контекста на намаляването на индустриалния сектор и растежа на  сектора на услугите. 
                След това Г-жа Мариана Н. се спря върху  резултатите от Таблица 3, илюстрирана по-долу: 
                Таблица  3. Причини за избор на факултета, в зависимост от образователния профил на  кандидата 
              
                
                  Колко важно 
                      са, за вас, следните критерии при вземането на решение за факултета? | 
                  Теоритичен профил  | 
                  Технологичен профил  | 
                  Професионален профил  | 
                 
                
                  Брой ученици  | 
                 
                
                  Собствени стремежи  | 
                  65  | 
                  20  | 
                  1  | 
                 
                
                  Материална печалба  | 
                  41  | 
                  88  | 
                  8  | 
                 
                
                  Профил на факултета  | 
                  19  | 
                  34  | 
                  2  | 
                 
                
                  Факултетът е държавен  | 
                  19  | 
                  21  | 
                  1  | 
                 
                
                  Близостта до дома  | 
                  7  | 
                  34  | 
                  2  | 
                 
                
                  Размерът на данъците  | 
                  11  | 
                  29  | 
                  4  | 
                 
                
                  Престижът на професията  | 
                  41  | 
                  29  | 
                  2  | 
                 
                
                  Приемът е на база резултатите от матурата  | 
                  6  | 
                  53  | 
                  4  | 
                 
                
                  Наличието на приятели / колеги,    които са следвали или се готвят да следват в този факултет  | 
                  7  | 
                  11  | 
                  7  | 
                 
                
                  Стажовете се практикуват извън страната  | 
                  2  | 
                  33  | 
                  3  | 
                 
                
                  Наличието на дистанционно обучение  | 
                  5  | 
                  19  | 
                  2  | 
                 
                
                  Общо  | 
                  223  | 
                  371  | 
                  36  | 
                 
               
              Г-жа Мариана Настасе направи следните  изводи от посочените таблични данни: От обработените данни повечето студенти  смятат, че най-важният критерий при избора на факултет са техните собствени  стремежи, последвани от материалната печалба и престижа на професията, за която  се подготвят. За 8% от абсолвентите близостта до дома е най-важният критерий  при избора на учебното заведение. Г-жа Настасе също така спомена, че сравнителният  анализ на данните през последните две години подчертава постепенното повишаване  значението на материалната печалба и престижа на професията. Също така се  забелязва, че влиянието на семейството се увеличава. 
                Г-жа Мариана Настасе сподели, че  напоследък при избора на учебно заведение голямо влияние оказва размерът на  семестриалната такса както и начинът на кандидатстване и възможността на отказ  от следването, а така също и последиците от това действие. Тя добави, че е парадоксален  фактът, че повечето гимназиални възпитаници насочват своите предпочитания към  висши учебни заведения, които не са в „устата на медиите“. В последствие Г-жа  Настасе показа слайд с Фигура 4: 
                Фигура  4 
               
              
                
                  
                      | 
                   
                
               
               
                Г-жа Настасе обясни, че както е показано  на Фигура 4, повечето от кандидатите, а именно 56,85%, идват от семейства с  месечен доход до 2000 леи. Тези студенти се насочват в по-нататъшното си  обучение, към държавни факултети, които имат повече бюджетни места, но не  следват собствените си стремежи. Тя добави, че абсолвентите от селските райони  са по-малко заинтересовани да посещават висши учебни заведения. При това Г-жа Настасе  поясни, че първото възможно обяснение на този факт е, че родителите на селските  абсолвенти  имат по-ниско ниво на  образование и това създава по-ниски очаквания на евентуалните кандидати да  продължат образованието си на университетско ниво. Второто възможно обяснение  се основава на наблюдението, че има положителна зависимост между размера на стопанството  и семейния доход, което предполага неравенство по отношение на шансовете  студент, който се обучава в селските райони, да посещава висше учебно заведение. 
                Г-жа Мариана Настасе добави, че в  допълнение към информацията за бъдещите възпитаници, се появяват следните  характеристики на сегмента на абсолвенти, които са изразили намерението си да  продължат обучението си в USAMV Букурещ: 
              
                - По отношение на профила на дипломиралите  се разпределението на извадката е показано на Фигура 5. Първи е профилът на  услугите, където 29.8% от кандидатите са с намерение да следват в това висше  учебно заведение. Те са последвани от профила на природните ресурси, с 27%, а  техническият профил е 22, 9%.;
 
                - Разпределението по пол на потенциалните  кандидати в USAMV Букурещ отразява съотношението 61.7% спрямо 38.3% в полза на  момчетата.
 
               
              Г-жа Настасе посочи, че основната  причина за продължаващите проучвания е предположението, че придобитите от  завършването на висшето образование степени / знания / компетенции биха  увеличили шансовете за включване в по-добре платени работни места (Джонстоун,  Брус и др., 2011 г.). Тя добави, че много от анкетираните млади хора вярват, че  нашето общество оценява образованието и следователно продължаващите проучвания  са начин да се създаде по-добра картина на общественото ниво.               
              Фигура  5 
                Профил на потенциалните кандидати в USAMV Букурещ 
               
              
                
                  
                      | 
                   
                
               
              В заключение Г-жа Мариана Настасе каза:  „Резултатите, представени в това проучване, потвърдиха редица по-стари  предположения (например, корелацията между доходите на родителите и нивото на  образование и образователния път на децата). В дневния ред се появиха и други  относително нови въпроси, като нарастващата загриженост на студентите за  качеството на програмите за завършилите висше образование и връзката им с  пазара на труда. Нарастващият брой завършили, които възнамеряват да се включат  в сферата на висшето образование, корелира със социално-икономическата ситуация  на национално равнище, което има отрицателно въздействие върху семейния бюджет.  Като се започне от стремежите на завършилите и очакванията на родителите, може  да се обясни защо по-голям брой хора, притежаващи вече висше образование искат  да продължат образованието си. Това показва, че образованието е по-ценно в тази  среда. Въпреки това съществуването на възможности за напълно различна област на  обучение ни дава право да считаме, че или първоначалната ориентация на кандидат  студентите не съответства на техните интереси и компетенции, или техният  настоящ избор не е основателен. Завършилите технологичния отрасъл представляват  най-важния пазар за пазара на труда както в страната, така и в чужбина. Собствените  аспирации и материалната печалба са аспекти, които се намират в първите две  позиции в йерархията на критериите, според които завършващите избират както своето  висше учебно заведение, така и професията си. Това отразява, от една страна,  стабилността на тяхната мотивационна система и от друга страна начина на  адаптиране на завършилите към сегашния социално-икономически контекст.“ 
               
              
                
                  
                      | 
                   
                
               
               | 
              |