Начало Карта на сайта
   

Вашата възможност за развитие!
Design By fs.uni-ruse.bg


ДОБРЕ ДОШЛИ в сайта на Филиал - Силистра!
Секретар: (086) 821 521
Студентска канц-я: (086) 821 680
Зам.гл.счетоводител: (086) 822 130
 

Кариерни пътеки за младежка трудова мобилност (“Career Paths to Youth Labor Mobility” № 16.4.2.021, eMS code: ROBG – 156) по Програма Interreg V-A Румъния-България, приоритетна ос 4.

Презентация на тема „Реформа в образователната система за преминаване от училище към активен живот. Особености в окръг Кълъраш“

Г-жа Мариана Настасе – Директор на "Център за образователните ресурси в Кълъраш“ – със своята презентация продължи втория ден от работната сесия на втората среща на колаборативната група по проект „Кариерни пътеки за мобилност на младите хора“.


Тя започна експозето си с обяснението, че Центърът за образователните ресурси в Кълъраш, съгласно чл. 99, ал. 2, закон 1/2011, е свързващо звено за предучилищно образование. Правилата за организация и функциониране на Центъра са предмет на съответните управленски решения (OMECTS 5555 / 07.10.2011.). Съгласно Правилника за организацията и функционирането, Центърът за образователните ресурси в Кълъраш развива следното:

  • Психо-педагогически помощни услуги, училищно и професионално ориентиране, осигурено чрез окръжните центрове и чрез училището за психо-педагогическа помощ;
  • Логопедични терапевтични услуги, предоставяни чрез междуучилищни логопедични центрове и офиси;
  • Ориентация / преориентация от специалното училище към масовото училище и обратно, чрез училищната и професионална консултантска комисия, по предложение на училището и професионална оценка на ориентираната служба на Центъра за образователните ресурси, въз основа на разпоредбите на чл. 54 параграф (2) от Закона 1/2011;
  • Услуги за училищно посредничество, предоставяни от училищни посредници;
  • Консултантски услуги за приобщаващо образование, осигурени от центрове за приобщаване;
  • Обучителни услуги чрез партньорства с институции, оправомощени да осигуряват първоначално обучение, съгласно рамкови споразумения, въз основа на разпоредбите на чл. 239 ал. (2) - (4) от Закон №. 1/2011;
  • Информационни и консултантски услуги за учители, деца, родители и други членове на общността;
  • Консултиране и предотвратяване на младежката престъпност и преди брака.

Г-жа Мариана Настасе продължи с обяснението, че от услугите на Центъра за образователните ресурси се възползват:

  • Деца, ученици и млади хора;
  • Родители или законни настойници на деца;
  • Служители, заети в учебни заведения или други институции, работещи по детски въпроси;
  • Членове на местната общност.

В продължението на еьспозето си Г-жа Мариана Настасе  засегна въпроса, че организационната схема на Центърът за образователните ресурси в Кълъраш се състои от 47 длъжности, разпределени по следния начин:

  • Педагогически кадри – 39;
  • Помощни педагогически кадри – 6;
  • Непедагогически кадри – 2.

След това Г-жа Мариана Настасе се спря върху някои аспекти от дейността на училищата в областта на психопедагогическата помощ като посочи организираните мероприятия:

  • Програма „Професия“ (Jobs);
  • Програма "Как се чувствате в обувките на друг?";
  • Образователен проект „Добрият гражданин е активен, информиран, отговорен“;
  • Панаир за образователни търгове 2017;
  • Ръководство за училище и професионално ориентиране "Да бъдеш наясно".

Всички отделни позиция Г-жа Мариана Настасе илюстрира с богата колекция от снимков материал.
В последствие Г-жа Настасе продължи своята презентация с „Анализ на намеренията за личностно развитие“.
В резюмето си тя сподели, че докладът представя резултатите от проучване, проведено в гимназиите в окръг Кълъраш, за да се оцени възможността за образование на възпитаниците им. Тя посочи, че изследването е проведено с 630 ученици от 12 клас на 7 гимназии в Кълърашска област, в периода между март и април 2017 г. При това въпросникът има за цел да идентифицира вариантите на Университета за агрономични и ветеринарни медицина в Букурещ, след оценка на предложенията за университетско образование от страна на студентите. Г-жа Мариана Настасе посочи, че 96,7% от студентите изразяват намерението си да продължат обучението си във висшето образование, като повечето от тях продължават традицията от предходни години, насочена към икономическото образование (съответно 31%). При това търсенето на Университета по агрономически и ветеринарни медицина в Букурещ представлява 27% от търсенето на държавно образование, като повечето от кандидатурите идват от селскостопански и икономически гимназии.
Във въведението си Г-жа Марина Настасе пососчи, че завършването на факултета е необходимо условие в контекста на желанието на ЕС да има икономика, основана на знанието, по този начин съответно работна сила с високо ниво на образование, способна да се справи с конкуренцията в един общ пазар. Тя подчерта твърдението, че високото ниво на образование се свързва на микро ниво с шанса за получаване на по-високи доходи и на макро ниво с висока степен на икономическо развитие (Джонстоун и Маркучи, 2010). Както и, че мотивационните аспекти и отношението към училището в контекста на интернет конкуренцията като средство за информация заедно формират само едно измерение, което обяснява училищните постижения и желанието на завършващите да продължат обучението (Cummings, William K., 2007).
Г-жа Мариана Настасе подчерта, че основната цел на това изследване е да се идентифицират ключовите фактори, които биха могли да бъдат взети предвид при обсъждането на политиките в областта на образованието относно достъпа и равнопоставеността на университетско ниво и насърчаването на младите хора да продължат усилията си за завършване на бакалавърски и магистърски програми. Г-жа Настасе сподели, че Европейските политики в областта на образованието и заетостта подчертават необходимостта от продължаване на обучението за възможно най-много млади хора и това е единственият начин за изграждане на икономика, основана на знанието (Rothman, Sheldon, 2011). В Румъния броят на студентите непрекъснато намалява както вследствие на липсата на интерес от страна на младите хора към висшето образование, така и на ниския брой, завършилите висши училища, които полагат държавен изпит.
Г-жа Мариана Настасе се спря върху материала и методиката, използвани в аналаиза на настоящия проблем. Тя сподели, че като се започне от хипотезата, че образователните или трудовите възможности на завършилите висше образование са повлияни от сегашния социално-икономически контекст, започнахме социологическото проучване, основано на въпросник, насочен към идентифициране на факторите, които влияят върху решението на ученика да продължи обучението си на ниво университетско образование; проучване на възможностите на завършилите висши училища, с цел да се идентифицират потенциалните кандидати в USAMV Букурещ.
Г-жа Настасе обясни,че изследването се основава на метода на въпросника, приложен към учениците, записани в извадката. Използваният инструмент имаше 11 затворени / полузатворени артикула и един отворен артикул, съсредоточен върху:

  • Профил на класа на учениците;
  • Намерението да завърши гимназия;
  • Източници на информация за факултета / професията,от която те се отказват;
  • Мястото, където желае да продължи обучението си;
  • Областта на обучение, която те изберат;
  • Причините за продължаване на обучението;
  • Критериите за избор на факултета;
  • Окръга / страната, в която студентът желае да се включи след дипломирането си;
  • Сектора, в който желае да бъде нает;
  • Текущото местоживеене, материално положение на родителите и т.н.

След това Г-жа Мариана Настасе в своята презентация посочи резултатите от проведената анкета като обърна внимание,че разпределението по пол на учениците в изследователската извадка е: 47,5% момчета и 52,5% момичета. В презентацията си тя посочва разпределението на учениците по произход. В таблицата посочена по-долу е посочена структурата на кандидатите по отношение на намерението да продължат обучението си:

Намерение след завършване на образованието

 Структура според пола

 Структура според местопребиваване

Момичета

Момчета

От града

От село

Да продължи да учи

228

189

229

179

Да се самонаема

8

15

6

17

Да продължа обучението си и да работя по едно и също време

 

95

 

104

 

103

 

96

Общо

331

299

338

292

Г-жа Настасе посочи, че попитани за източниците, които използват за информация, завършилите могат да избират няколко варианта от тези, включени в анкетата. Тя подчерта, че семейството и приятелите са основните източници на информация, въз основа на която завършващия средно образование се стреми да вземе решение; директна промоция в гимназията, като се позовава на образователната оферта е вторият източник на информация; третият източник са интернет и медиите. Г-жа Настасе каза, че се установи следната зависимост - учебните предмети във високотехнологичните гимназии поставиха по-силен акцент върху консултациите на трети страни в сравнение с тези в теоритичните гимназии.
Г-жа Мариана Настасе посочи, че що се отнася до мястото, където биха желали да учат абсолвентите на средните училища, Букурещският университетски център остава в предпочитанията на студентите, следван от Университетския център в Констанца. При това повечето от тях са ориентирани към университетски центрове, разположени близо до окръг Калараш. Г-жа Настасе обясни, че по време на прилагането на въпросника 7.2% от анкетираните посочват, че искат да продължат обучението си в Кълъраш, а 74% от тях искат да работят. След това Г-жа Мариана Н. се спря върху резултатите от Таблица 2, посочена по-долу:
Таблица 2. Опции за областта на обучение, в зависимост от образователния профил на кандидата

Домейн, който е избран

Профил на завършеното образование

Реален

Хуманитарен

Услуги

Технически

Природни ресурси

Други

Точни науки и IT

22

8

1

12

6

2

Естествени науки

5

4

3

3

11

1

Хуманитарни науки

2

9

1

2

2

3

Правни науки

7

13

3

4

1

1

Социални и политически науки

3

14

6

4

2

2

Икономически науки

12

10

61

5

3

-

Архитектура и урбанизация

4

6

-

1

-

-

Селскостопански науки и ветеринарна медицина

11

10

53

42

51

15

Университет по агрономически науки и ветиринарна медицина - Букурешт

11

10

51

39

46

13

Инженерни науки

13

11

6

25

3

2

Управление и икономическо инженерство

15

6

15

15

16

5

Филиал Кълъраш

6

2

11

10

11

5

Военна наука и информация

1

1

-

1

1

1

Здравеопазване / Фармация / Стоматология

9

7

-

-

1

-

Педагогика / Психология

2

11

2

1

3

2

Други

2

5

-

3

4

2

Общо

108

115

149

118

104

36

Г-жа Мариана Настасе подробно обясни, че анализът на областта на учебните възможности според пола на субектите подчертава факта, че момичетата са по-привлечени от икономическите, правните, хуманитарните, а момчетата са по-скоро занимаващи се с ИТ, инженеринг и обществена безопасност. Тя сподели, че е изненадващо студентите в технологичния сектор да искат да следват в областта на икономическите науки (22.8%), отколкото в областта на инженерните науки (12.5%). Г-жа Настасе изказа предположение, че първо 41.1% от учащите се в профила на услугите (част от технологичния бранш) се интересуват от следване в областта на икономическа наука. И второ, че кризата в икономическите отраслизасилва необходимостта от инженери в контекста на намаляването на индустриалния сектор и растежа на сектора на услугите.
След това Г-жа Мариана Н. се спря върху резултатите от Таблица 3, илюстрирана по-долу:
Таблица 3. Причини за избор на факултета, в зависимост от образователния профил на кандидата

Колко важно
са, за вас, следните критерии при вземането на решение за факултета?

Теоритичен профил

Технологичен профил

Професионален профил

Брой ученици

Собствени стремежи

65

20

1

Материална печалба

41

88

8

Профил на факултета

19

34

2

Факултетът е държавен

19

21

1

Близостта до дома

7

34

2

Размерът на данъците

11

29

4

Престижът на професията

41

29

2

Приемът е на база резултатите от матурата

6

53

4

Наличието на приятели / колеги, които са следвали или се готвят да следват в този факултет

7

11

7

Стажовете се практикуват извън страната

2

33

3

Наличието на дистанционно обучение

5

19

2

Общо

223

371

36

Г-жа Мариана Настасе направи следните изводи от посочените таблични данни: От обработените данни повечето студенти смятат, че най-важният критерий при избора на факултет са техните собствени стремежи, последвани от материалната печалба и престижа на професията, за която се подготвят. За 8% от абсолвентите близостта до дома е най-важният критерий при избора на учебното заведение. Г-жа Настасе също така спомена, че сравнителният анализ на данните през последните две години подчертава постепенното повишаване значението на материалната печалба и престижа на професията. Също така се забелязва, че влиянието на семейството се увеличава.
Г-жа Мариана Настасе сподели, че напоследък при избора на учебно заведение голямо влияние оказва размерът на семестриалната такса както и начинът на кандидатстване и възможността на отказ от следването, а така също и последиците от това действие. Тя добави, че е парадоксален фактът, че повечето гимназиални възпитаници насочват своите предпочитания към висши учебни заведения, които не са в „устата на медиите“. В последствие Г-жа Настасе показа слайд с Фигура 4:
Фигура 4


Г-жа Настасе обясни, че както е показано на Фигура 4, повечето от кандидатите, а именно 56,85%, идват от семейства с месечен доход до 2000 леи. Тези студенти се насочват в по-нататъшното си обучение, към държавни факултети, които имат повече бюджетни места, но не следват собствените си стремежи. Тя добави, че абсолвентите от селските райони са по-малко заинтересовани да посещават висши учебни заведения. При това Г-жа Настасе поясни, че първото възможно обяснение на този факт е, че родителите на селските абсолвенти  имат по-ниско ниво на образование и това създава по-ниски очаквания на евентуалните кандидати да продължат образованието си на университетско ниво. Второто възможно обяснение се основава на наблюдението, че има положителна зависимост между размера на стопанството и семейния доход, което предполага неравенство по отношение на шансовете студент, който се обучава в селските райони, да посещава висше учебно заведение.
Г-жа Мариана Настасе добави, че в допълнение към информацията за бъдещите възпитаници, се появяват следните характеристики на сегмента на абсолвенти, които са изразили намерението си да продължат обучението си в USAMV Букурещ:

  • По отношение на профила на дипломиралите се разпределението на извадката е показано на Фигура 5. Първи е профилът на услугите, където 29.8% от кандидатите са с намерение да следват в това висше учебно заведение. Те са последвани от профила на природните ресурси, с 27%, а техническият профил е 22, 9%.;
  • Разпределението по пол на потенциалните кандидати в USAMV Букурещ отразява съотношението 61.7% спрямо 38.3% в полза на момчетата.

Г-жа Настасе посочи, че основната причина за продължаващите проучвания е предположението, че придобитите от завършването на висшето образование степени / знания / компетенции биха увеличили шансовете за включване в по-добре платени работни места (Джонстоун, Брус и др., 2011 г.). Тя добави, че много от анкетираните млади хора вярват, че нашето общество оценява образованието и следователно продължаващите проучвания са начин да се създаде по-добра картина на общественото ниво.

Фигура 5
Профил на потенциалните кандидати в USAMV Букурещ

В заключение Г-жа Мариана Настасе каза: „Резултатите, представени в това проучване, потвърдиха редица по-стари предположения (например, корелацията между доходите на родителите и нивото на образование и образователния път на децата). В дневния ред се появиха и други относително нови въпроси, като нарастващата загриженост на студентите за качеството на програмите за завършилите висше образование и връзката им с пазара на труда. Нарастващият брой завършили, които възнамеряват да се включат в сферата на висшето образование, корелира със социално-икономическата ситуация на национално равнище, което има отрицателно въздействие върху семейния бюджет. Като се започне от стремежите на завършилите и очакванията на родителите, може да се обясни защо по-голям брой хора, притежаващи вече висше образование искат да продължат образованието си. Това показва, че образованието е по-ценно в тази среда. Въпреки това съществуването на възможности за напълно различна област на обучение ни дава право да считаме, че или първоначалната ориентация на кандидат студентите не съответства на техните интереси и компетенции, или техният настоящ избор не е основателен. Завършилите технологичния отрасъл представляват най-важния пазар за пазара на труда както в страната, така и в чужбина. Собствените аспирации и материалната печалба са аспекти, които се намират в първите две позиции в йерархията на критериите, според които завършващите избират както своето висше учебно заведение, така и професията си. Това отразява, от една страна, стабилността на тяхната мотивационна система и от друга страна начина на адаптиране на завършилите към сегашния социално-икономически контекст.“

 

 
   

 



Работно време със студенти
Студентски офис
09:00 - 12:00 ч.
13:00 - 15:00 ч.
Каса
09:00 - 12:00 ч.
13:00 - 15:00 ч.
Копирен център стая 224
10:00 - 12:00 ч.
13:00 - 14:00 ч.
Почивни дни
Събота
Неделя
   
 
 
 
 
Copyright © 2012
www.fs.uni-ruse.bg
  Начало : За нас : Структура : Специалности : Студенти : Прием : Документи : Проекти